Safta & sylta

Ja. lite sånt blev det igår. Jag fick chansen att inviga min nya saftsil, och tänk - den fungerade :-)

Jag kokade rabarbersaft och rönnbärsgele.
Fick rapport från Stockholm att nattemperaturen nu nått frostpunkten och det är ju då de små rönnbären ska tas. Nu blir det ju inte frost härnere än på länge så jag hade mina små sura bär i frysen....

Rabarbersaft:
1kg rensad rabarber i bitar
3dl vatten
6-7dl socker per liter avrunnen saft
1krm natriumbensoat per liter saft
Koka rabarber i vattnet ca 10 minuter. Häll upp rabarbermassan i en silduk och låt saften rinna av ordentligt. Mät upp all saft och häll ner i en gryta. Koka upp och tillsätt sockret. Koka upp igen och skumma av. Tillsätt natriumbensoat utrört med lite saft. Häll saften i varma flaskor och tillslut dem noga.

Rönnbärsgele:
2liter rönnbär, tas efter den första frosten eller låt liga i frysen ett dygn
1 syrligt äpple i kyftor
Koka rönnbär och äpple i 5dl vatten tills allt kokat sönder.
Låt rinna genom sildukca 30minuter.
Mät upp saften och häll tillbaka i gryta. Tillsätt 9dl socker per liter avrunnen saft. Koka ca 20minuter. Skumma väl under kokningen. Gör ett "gele-test" på en kall tallrik, och tillsätt eventuellt pektin om det behövs. Häll upp på varma glasburkar och tillslut noga.

Det blev jättegott. Kanske kunde man ta lite mer äpple gelen. Jag hade bara små äpplen hemma och kunde gott ha tagit två...


Kommentera inlägget här :