Första dagen i skolan

Jag var nästan lika nervös som prinsessorna inför första skoldagen. Det är ju helt nytt för oss allihopa.

Språktest i måndags: tjejerna klarade det galant. Alltså jag visste ju att de blivit superduktiga till att förstå danska, men att de var såååå duktiga anade jag inte. De klarade bara av testet sååå flott!

Besöka skolan i tisdags: Rektorn satt mer eller mindre och väntade på oss när vi kom. Han sa att han aldrig mött någon svensk flicka som blivit så duktig till danska på så kort tid. Och här kom det TVÅ syskon som bara var sååå superduktiga till att både förstå och tala danska.

Onsdag - Första skoldagen: Den som var cool det var storsessan. Nervös och pirrig i magen, men ändå cool. Lillsessan däremot var såååå nervös. Hon kunde inte äta gröt på morgonen, inte äta youghurt. Hennes händer, ja faktiskt hela underarmarna, skakade. Jag skickade in henne i duschen och sen fick hon i sig lite vattenmelon. Det blev då lite bättre. Vi gick till skolan tillsammans jag, sessorna och T. Lillprinsen stannade hemma och hade mysdag med mormor & morfar
T gick med lillsessan och jag med storsessan. Vi blev hämtade av respektive lärare på rektorns kontor och fann flickornas klassrum. De ska gå i 1b resp 4b. Enkelt för mig som är så förvirrad att komma ihåg när de båda går i B.
Jag lämnade storsessan en stund och gick ner till lillsessan när T åkte tillbaka till jobbet. De verkar ha fått bra lärare båda två och små klasser går de i. 1b har 23 elever och 4b har bara 21 elever. Skönt!
När jag kom tillbaka till storsessan hade de lite matematik. Snacka om att min haka åkte ner i golvet när hon som brukar vara så försynt sitter och räcker upp handen och svarar PÅ DANSKA på mattetal. WOW!!! Hon ska bara ha så mycket beröm.

Eftermiddagen och kvällen gick till att packa väskor, och slå in böcker och planera matsäck. De ska ju nu ha matsäck med sig varje dag till lunch. Jag går in för det med hull och hår här i början och hann med två omgångar matbröd redan igår. Sen har jag planerat att göra köttbullar, kycklingklubbor och pizza-slices. De danska barnen är ju vana att "bara" få rågbröd i matsäcken men jag tror att mina prinsessor gärna vill ha lite mer variation än det så det ordnar jag ;-)

I morse gick storsessan iväg med fullpackad ryggsäck helt själv till skolan. Lillsessan ville att jag skulle sitta med henne en stund så det gjorde jag. Men när det var dags för rast sa hon att jag kunde gå hemåt. En tur förbi storsessan som lekte med sin bänkkamrat ute på en balkong på rasten. Hon sa också glatt att jag bara kunde gå hem...

Jag är så storl över mina tjejer. De har bara klarat det så superflott. Jag kan inte nog med superlativ för att kunna beskriva hur det känns och hur duktiga de är. Ny skola. Nytt land. Nytt språk.

Jag är så imponerad så jag tror jag spricker!!!!!

Kommentera inlägget här :