Vi kämpar på

Här hemma hos oss kämpar vi på som bara den. Mornarna börjar flyta, alltså jag börjar lära mig att gå upp tidigt och göra mig klar, göra sessornas madpakke och göra morgonmat till allesammans. T åker ju tidigt varje morgon så vi kan ju inte riktigt räkna med honom. Sessorna är med och bestämmer lite vad som ska vara med i madpakken och de kommer hem med tom matlåda varja dag så något rätt gör jag i varje fall ;-)

Storsessan har börjat på fotboll. Hennes första träning i torsdags gick fint. Trots att hon aldrig spekat tidigare spelat på det sättet så verkade hon förlja med bra. Hon är på - och vill fortsätta. Så nästa vecka måste vi ut och införskaffa fotbollsskor och benskydd. Hon är tuff min stora prinsessa :-)

Den mindre prinsessan har knäckt koden! Hon har visst kunnat läsa lite förut också, men igår började hon hellt plötsligt att läsa en dansk text. Stolt mamma!
Hon blev så glad och inspirerad att hon idag gick till biblioteket och lånade två böcker. Hon sitter i skrivandes stund och läser högt för T och lillprinsen i soffan. Jag kan bara sitta här och vara stolt

Storsessan har det tufft i skolan. De läxor som för de danska barnen tar 10 minuter att göra tar nog upp mot 45 minuter för henne att göra. Hon läser och läser, de ord hon inte förstår slår hon upp i ordbok och när hon skriver så vill hon bara få det korrekt så hon ber om hjälp och slår vidare i sina böcker. Fantastiskt duktig! Vi ska jobba med skolböckerna hela helgen och jag tror att med hennes entusiastiska inställning så är hon ikapp när helgen är slut.

Vi är trötta ikväll. Det är fredag och så fort även storsessan är klar med skolarbete så sjunker vi nog ner i soffan och halvsover tills lopplådan kallar.

Ciao!

Kommentera inlägget här :