Nyårsafton 2011

En lugn hemmakväll med några av dem som betyder mest. Ja, så firar jag nyårsafton i år. Precis som vanligt så kretsar mycket kring maten en sån här kväll. Men mycket fokus satte vi också på att fram för allt lillprinsen skulle få en minnesvärd kväll.

Maten blev en succé. Nästan allt...

Förrätten var en kall avocadosoppa med räkor. Den skulle enligt receptet ha en skvätt rom i. Och eftersom jag är en tjej som tycker väldigt mycket om kryddstark rom så var det den slags rom vi hade i kistan. Ja, vi har spriten i skattkistan ;-)
Det var en smak som gick lite för mycket igenom. Men intressant var den. Och jag kommer helt säkert göra den igen - fast med mera neutral rom i förstås ;-)



Huvudrätten var. som vanligt, något hemskjutet. Jag hittade ingen filé i frysen så det blev en kronhjortsrygg jag tog upp igår. Vi var lite skeptiska och visste inte riktigt hur vi skulle tillaga den. Men till sist hittade jag ett recept på rådjurssadel i en av min Per Morberg-kokböcker och där fann vi en massa inspiration.
Istället för att först bryna och sen skjutsa in den i ugnen så skickade vi den först i i ugnen och satte den till grill de sista 10 minutrarna.



Som vanligt när vi lagar kött utan termometer så tog det lite längre tid än beräknat mne det var värt all väntan. Köttet vag magiskt. Det smälte i munnen...
Potatisgratängen var också efter inspiration av den samme Per Morberg och var annorlunda än jag brukar göra den. Potatis och lök och vitlök fick koka i mjölk och grädde tidigare på dagen så var det bara att gratinera 10 minuter innan servering. Rotfrukterna slungade jag i lite smör och persilja innan servering. Mumsigt!!!



Jag och T fick en glassmaskin av min mamma och pappa i julklapp och ikväll fick vi all anledning att inviga den. Vi gjorde egen vaniljglass med hackad choklad i. Det blev jättegott. och enkelt var det. Det kommer serveras hemmagjord glass i detta hus många gånger kan jag lova. Tack för julklappen!



Lillprinsen uppskattade att vi  pyntade matbordet lite extra. Det var serpentiner och tutor och dragsmällare och tomtebloss. Ja, lillebror uppskattade det också.







Lillprinsen fick pröva an kasta knaldperler helt själv och han blev stursk och samlade en hel hög som han sedan stampade på. Bom! Bom! Bom!



Han vågade sig också på att hålla tomtebloss i handen. Modig kille!



Vi som var vakna, lillebror somnade tidigt, fick efterrätten framför öppna spisen. Mysigt!





Nu är det bara jag och T vakna. Vi halvligger i soffan fullkomligt proppmätta. Det är en dryg timme till tolvslaget. Frågan är om klarar att hålla oss vakna och uppleva övergången till det nya året. Vi har ju liksom sovit oss igenom det förr... ;-)

 Nåja, vi får se...

Rigtigt gott nytt år till Er allihopa där ute. Och hoppas Ni alla kommer gott in i det nya året.

Kommentera inlägget här :