En gastronomisk orgasm

Vilken mat! 
Inte för att varken bilder eller ord kan göra middagen rättvisa, men jag gör ändå ett försök. 


Vi satte oss till bords och fick oss ett glas mousserande rosevin. Friskt. Gott. Mums!

Den första förrätten var rökt stenbit med creme fraiche, stenbitsrom och rödlöksvinaigrette

Förrätt nummer 2 var gratinerade pilgrimsmusslor på spenat med gräddsås. Bara hur den serverades gjorde att det vattnades i munnen. 



Varmrätten var rosastekt oxfile med selleripure, avsmakad med brynt smör, skorzonerrot, pommes fondant och madagaskarpepparsås. Alltså! Den mest perfekta oxfile jag någonsin smakat!

Till efterrätt serverades rabarberpaj med syltede rabarber, sprôd rabarberchips och rabarbersorbet. Do I need to say more?

Jag dricker fortfarande inte rödvin, efter jag från en dag till en annan helt plötsligt inte tyckte m det mera för ett och ett halvt år sedan? men har äntligen blivit riktigt glad för vitt vin. Min kunskap om vin är begränsad men några få sorter känner jag till. Jag beställde in en halv flaska chablis. Och T han slog till på en flaska röd, lite mera fylligt så den kunde mäta sig med maten. 

Själva middagen var betalt hemifrån men drickat skulle vi betala när vi checkade ut idag. He he, bara vinet kostade som en bättre middag. 790kr för enbart vin. Men gott var det. ;-)

Borta bra men hemma bäst heter det ju och det stämmer. Vi hade en kanontrevlig helg bara vi två och det var välbehövligt. Och jag kunde roa mig och slappna av utan något som helst dåligt samvete fôr något av barnen här hemma. 
Men hur bra vi än hade det på slottet så var det underbart att komma hem till kojan. Ungarna hade även de haft en kanonhelg tillsammans med de gamle fra fjelstrup. Tack fôr hjälpen med barnpassning - guld värt!!!

Det har idag varit sista söndagen i Mars och det betyder gratis glass vid seveneleven i samarbete med frisco, Danmarks motsvarighet till gb glass. Vi tog en prommis över till kiosken och smaskade i oss gratis glass. Det bjöds på cornetto jordgubb, kung fu med lakrits och magnum champagne. Mums!!



Fulla av sommarkänslor har vi sedan ordnat ute på tomten med ogräs, utemöblerna, trampolinen och till sist tände vi grillen och invigde med korvgrillning. 

Vilken helg! Tack! 

Kommentera inlägget här :