BOM! Igen!

T kom igår kväll och hade skjutit 2 bockar till. Två jättefina råbockar.

Min "tur" att kliva upp i ottan idag. Jag trodde inte det var möjligt i Skotland. Men himlen var nästan klar och man kunde se att solen hade fritt fram att sprida sina strålar.
Vi körde norrut i en knapp halvtimme innan vi nådde fram till dagens äventyr.
 
 Min största utmaning denna morgon var ormbunkarna. De var enorma! De gick över mitt huvud av var dyngsura av morgondagg och nattregn. Med det självklara resultatet att jag blev dyngsur. Vi hade närkontakt med en rå som bara tittade nyfiket på oss innan hon hoppade vidare utan att skälla ut oss, som tur var. 
 
När vi kom lite längre fram såg vi att vi kommit till lekplatsen för en bock och två rå. Vi lade oss på lur på en liten vall och inväntade att bocken skulle komma fram ur det höga gräset. Han envisades med att gå så man bara precis kunde se huvudet och en kant av ryggen. 
 
Efter lite tid hände något fantastiskt. En kronhind kom och började ömsom jaga ömsom leka med rådjuren. Vilken show!
 
Det slutade med att hon jagade en av råerna och bocken in i skogen. Så var tanken att vi skulle flytta oss så vi kunde komma upp på samma höjd som djurena så det höga gräset inte skulle spela någon roll. Men plötsligt skuttade alla djuren ut från skogen igen. Shit! Ner och gå på huk tillbaka till gräsvallen. 
När vi äntligen kom skydd av vallen och kunde spana upp mot djuren igen var bocken som bortblåst - såklart!
Vi gick försiktigt framåt och plötsligt står han bara där igen. På 25 meters avstånd. Och tittar på oss. 
 
Jag kastar mig ner på vallen. Får in honom i kikaren och....
 
BOM! Sa det!  
 
Ytterligar en bock nedlagd. En gammal fin bock med grått skägg och horn som många drömmer om. Kraftig rosenkrans och riktigt många pärlot längs med hornen som avslutas i en lyra. Så nöjd!
 
Efter en välförtjänt frukost hemma i vagnen åkte jag och T och småkillarna upp till slakthuset och tittade på alla dem vi hittills nedlagt. Man blir lite stolt ;-) Och snacka om att trots att det inte är över ännu så har vi haft en himla tur. 
 
Till lunch blev det kronhjortshamburgare. Vi fick med oss lite kött från slakthuset. Och mums vad det smakade smarrigt! :-)
 

Kommentera inlägget här :