Fettisdagen och brainstorm

Kanske är det för att jag inte är så förtjust i semlor som jag alltid glömmer den här dagen. 
Men idag är det i alla semla-dagen. Runt om på de sociala medierna har det lagts upp bilder på semlor. Och först nu gick det upp för mig att det är Fettisdagen idag. 

Fettisdagen, eller något ålderdomligt vita tisdagen (en beteckning som dock även något oegentligt används för tisdagen i stilla veckan), i Finlandfastlagstisdagen, är i kristen traditiontisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. Dagen är därmed rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars. Fettisdagen är den tredje av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan, där den första är fastlagssöndagen och den andra är blå måndagen.

Så där, nu har jag lärt mig det också. 

Mina fina flickor har kommit hem igen efter sportlov hos deras Pappa. Och vardagen har sparkat igång. Men jag är bara så trött. Kommer alltför sent i säng och kan ändå inte somna. Sover oroligt och vaknar flera gånger under natten, badande i svett. Många tankar som yr runt mellan öronen. 
Usch, varför ska det vara så svårt? Varför kan inte alla få samma förutsättningar? 
Orättvist det är vad det är...

Kommentera inlägget här :